Najboljše in najslabše vadbe med prehladom

V nekaterih primerih prehladov vam lahka do zmerna vadba lahko pomaga, da se boste počutili bolje.

Če se ne počutite najbolje, je verjetno zadnja stvar, na katero pomislite telovadba. Drži, da ko je vaše telo že tako pod stresom, ga ni najboljša ideja še preforsirati.  Vendar v nekaterih primerih vam lahka zmerna vadba pomaga, da se boste počutili bolje. Zdravniki predlagajo, da uporabite »vratno pravilo«. Če imate simptome nad vratom (kihanje, pritisk v sinusih, zamašen nos) je načeloma varno telovaditi. Poslušajte svoje telo in upoštevajte nasvete za najboljše in najslabše vadbe med prehladom.

Dobro – Hoja

Če ste prehlajeni imate nizko raven energije, zato vam intenzivna fizična vadba ne bo odgovarjala. Ampak že 20 minutni sprehod vam lahko pomaga žeti koristi običajne vadbe in tudi izboljša simptome prehlada. Če so vaši sinusi zamašeni, vas bo hoja stimulirala, da globoko dihate, kar lahko pomaga odpreti dihalne poti. Če ugotovite, da se zaradi hoje ali katerekoli druge vadbe, počutite slabše namesto boljše, seveda prenehajte. Raje se osredotočite na počitek. Raziskav, kako vadba vpliva na trajanje prehlada je malo. Vendar so tiste pokazale, da ljudje, ki se redno gibajo, na splošno manjkrat zbolijo.

Dobro – Tek

Če je tek del vaše običajne rutine, potem ni razloga, da ga izpustite zaradi rahlega prehlada. Zdravniki družinske medicine poročajo, da njihovim pacientom, ki so tekači, tek pomaga pri izboljšanju počutja.  Tek naravno pomaga pri odpiranju dihalnih poti, zraven pa si še zbistrite glavo in telo. Seveda lahko omejite intenzivnost vašega običajnega teka, saj vaše telo že tako deluje prekomerno, ko se bori z infekcijo. Priporočljivo pa je popolno prenehanje z aktivnostmi, če imate gripi podobne simptome. Tudi, če imate simptome pod vratom, kot je slabost ali bruhanje.

Dobro – Tai Chi

Te vrste počasno, premišljeno gibanje je mešanica med borilnimi veščinami in meditacijo. Njegova nizka intenzivnost je dovolj za dneve, ko se ne želite preveč naprezati. Tai Chi se že tisoče let  uporablja za zmanjšanje stresa in tesnobe, izboljšanje pretoka krvi in dvig energije. V kitajski medicini poznajo to kot uravnavanje in zdravljenje telesnega »chi-ja« ali energijske sile. Obstaja tudi nekaj sodobnih dokazov, da ima Tai Chi sposobnost krepitve imunosti. Raziskava z leta 2011 Univerze v Virginiji ugotavlja, da so študentje plavalci, ki so prakticirali Tai Chi vsaj enkrat na teden, za 70 % manjkrat zboleli za vnetjem dihal kot njihovi kolegi, ki ga niso ali so ga prakticirali manjkrat.

Slabo – Vzdržljivostni tek

Trenirate za maraton? Če ste bolni, tokrat preskočite tek na dolge proge, četudi prehlad že pojenja ali pa se šele začenja. Na splošno redna vadba stimulira imunski sistem in nas ohranja pri zdravju. Vendar pa ima preveč redne vadbe z visoko intenzivnostjo lahko ravno nasprotni učinek. Raziskav o učinkih vzdržljivostnega teka medtem, ko ste že bolni ni. Vendar strokovnjaki pravijo, da je vsesplošni vpliv napora na imunski sistem (pri takem teku) dobro dokumentiran in raziskan. Študija iz leta 2007 je poročala, da je imunska funkcija lahko ogrožena še do 24 ur po dolgotrajni neprekinjeni vadbi (1,5 ure in daljši).

Dobro – Joga

Medtem, ko se bori proti infekcijam kot je prehlad, telo izloča stresni hormon kortizol. Raziskave zato predlagajo, da tehnike sproščanja stresa, kot je joga in dihalne vaje, pomagajo okrepiti imunski sistem. Nežno raztezanje lahko pomaga tudi olajšati bolečine povezane s prehladom in sinusnim vnetji. Izberite počasnejše stile prakse joge, če vas skrbi, da boste pretiravali z živahnimi pozdravi soncu. Doma se osredotočite na obnovitvene poze kot je položaj otroka ali noge ob zid. Ob tem pa ne pozabite mrmrati – “om”. Študija na Švedskem je namreč odkrila, da je mrmranje dejansko dober način, da odprete zamašene sinusne poti.

Slabo – Fitnes naprave

Poleg tega, na kakšen način telovadite, ko ste bolni, je pomembno tudi premisliti kje vadite. Če vaš trening vključuje obisk telovadnice ali fitnesa, kjer ste v neposredni bližini drugih ljudi, se morate vprašati, če bi si sami želeli, da bi zraven vas vadil nekdo, ki bi imel vaše trenutne bolezenske simptome. Če ne želite, da bo oseba poleg vas na tekaču čez čas kihala in kašljala, naredite uslugo kolegom v telovadnici ali fitnesu in raje opravite lažjo vadbo doma. Bacili se zlahka prenesejo preko telovadne opreme in v garderobah. Najbolje je, da se skupnih prostorov izogibamo, če smo nalezljivi.

Dobro – Ples

Obisk plesnega tečaja, zumbe ali pa samo pozibavanje ob poslušanju vaših najljubših ritmov medtem, ko doma pospravljate, lahko služi kot tehnika sproščanja stresa. Študija je celo pokazala, da so imeli ljudje, ki so poslušali 50 min plesne glasbe, v telesu manj kortizola in več protiteles, ki se borijo s prehladom, kar je okrepitev za imunski sistem. Pri plesnih urah se lahko spotite, ne da bi preveč obremenjevali vaše sklepe ali dražili s prehladom povezan sinusni glavobol. Prav tako pa lahko aktivnost enostavno prilagodite svojemu tempu. Ob dneh, ko se ne počutite 100 % vadite bolj umirjeno in le uživajte v zabavi.

Slabo – Dvigovanje uteži

Vaša moč in vzdržljivost sta najverjetneje oslabljeni, če se borite s prehladom. Še posebej, če se niste naužili kvalitetnega spanca. To vas spravlja v povečan tvegan položaj za poškodbe med dviganjem težke opreme. Poleg tega lahko napor mišic, ki je potreben za dvig uteži povzroči pritisk v sinusih in glavobole. Potem se boste počutili še slabše. Če pa nikakor ne želite izpustiti vaj za moč, to naredite doma. Tam ne boste razdajali bacilov in svojo bolezen delili z drugimi. Pri tem pa uporabite lažje uteži kot običajno (če potrebujete večji izziv, povečajte število ponovitev in ne teže uteži).

Dobro ali slabo – Plavanje in kolesarjenje

Kot hoja in tek, lahko tudi druge oblike zmerne vadbe pomagajo odpreti zaprte nosne poti in dvigniti nivo energije. Vendar ne delujejo za vse ljudi enako. Zares je vse odvisno od osebne preference, vaših simptomov in vaše običajne rutine. Na primer, plavanje daje občutek osvežitve in lahko odpira dihalne poti. Ljudem z alergijami pomaga z nosnih poti očistiti cvetni prah in prah. Na drugi strani pa so ljudje, ki imajo težave z dihanjem, ko so njihove nosne poti zaprte ali pa jih draži klorirana voda. Tudi kolesarjenje je lahko prijetna zmerna vadba. Vendar lahko izsuši nosne poti in poslabša druge simptome kot je vneto grlo ali smrkav nos.

Slabo – Ekipni športi

Prav tako kot uporaba tekača ali uteži na fitnesu, je igranje športov, ki zahtevajo fizični kontakt, vzrok za širjenje bolezni. Če ste profesionalni športnik potem vas verjetno trener in soigralci pričakujejo na igrišču, ne glede na vse. Ampak če gre za prijateljsko košarkarsko igro, potem tekmo raje preskočite, če ste bolni. Virusi prehlada in gripe se širijo skozi kapljice, kot so solze ali slina, vendar pa tudi preko kontakta z roko. Če si obrišete nos in potem podate žogo, ste podali tudi vaše bacile. Študija ameriškega Centra za preprečevanje in omejevanje bolezni  iz leta 2011 je pokazala, da so športne ekipe med svojimi člani visoko ogrožene, ko gre na primer za izbruhe virusa trebušne gripe.

Slabo – Karkoli zunaj na mrazu

Telovadba v mrzlih temperaturah je lahko škodljiva za nekatere ljudi, ki se spopadajo s prehladom. Vendar ne zaradi razlogov, ki si jih predstavljate. Nasprotno splošnemu prepričanju, mrzlo vreme samo po sebi ne bo zmanjšalo vaše imunosti ali povzročilo, da zbolite. Tudi, če greste ven brez plašča ali se potite toliko, da imate mokre lase. Lahko pa se zgodi, da mrzli, suh zrak ovira ali draži dihalne poti. To povzroči smrkav nos, kašljanje ali astmi podobne simptome. Če ugotovite, da ste občutljivi na takšne pogoje, so za vas zimske aktivnosti kot je smučanje, deskanje na snegu ali drsanje, verjetno še otežene, ko imate prehlad.

Dodatno – Kaj pa alergije?

Včasih je tisto, kar ljudje mislijo, da so ponavljajoči se simptomi prehlada (kihanje, glavoboli, zamašen nos) dejansko prikrite alergije. Če opazite, da se simptomi pojavijo vsako leto ob približno istem času, obiščite zdravnika in se testirajte. Alergije na cvetni prah in ambrozijo lahko otežujejo zunanje vadbe pomladi in jeseni. Alergije na prah, plesen ali ostra čistila pa se lahko sprožijo z vadbami v telovadnicah ali drugih zaprtih prostorih. Če lahko določite vzroke vaših simptomov, vam lahko antihistamin ali drugo zdravljenje, hitro pomaga nazaj vzpostaviti pogoje za vašo običajno rutino vadbe.

Dodaj odgovor

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.