Vaši možgani o jeseni

Večeri so hladnejši, listje se je obarvalo in začelo odpadati, jesen je tu. Ko se dnevi krajšajo in temperature nižajo, vaše telo in možgani reagirajo na spremembe letnih časov na več kot en način. Od vašega razpoloženja do vašega spanca, jesen vas lahko vrže s tira.

Jesen vpliva na naš nivo energije in razpoloženje. Zdi se nam, da je vse negativno pa ni. Poglejmo, kaj si mislijo vaši možgani o jeseni.

Jesen in vaš nivo energije

Ste kdaj izkusili hipersomnijo? To je prekomerni spanec (obratni pojav od insomnije), ki se običajno prikrade v jesenskih mesecih. Glede na študijo Harvardske medicinske šole, meseca oktobra večina ljudi spi 2,7 ure več na dan kot v drugih mesecih leta. Več spanca se sliši kot dobra stvar, vendar študija kaže, da kvaliteta in globina spanca trpita. Ljudje tudi poročajo, da so čez dan bolj razdraženi. Zakaj? V zahvalo krajšim (in pogosto deževnim) dnem, vaše oči niso izpostavljene tolikšni količini sončne svetlobe, kot so bile v poletnih mesecih.

Ko ultravijolična svetloba pade na vaše mrežnice, sprožijo kemijsko reakcijo v vaših možganih. Ta okrepi vaš cirkadiani ritem spanca (ritem, ki se pojavlja na 24 ur). Ritem zagotavlja dober spanec ponoči in polno energije čez dan. Kot preklop iz delovnika podnevi na delovnik ponoči, nenadni premik v izpostavljenosti soncu zaradi jesenskega časa, lahko vaš cikel spanca vrže iz ravnotežja za nekaj tednov. Sonce pa ne uravnava samo vaše spalne ure. V stiku s kožo okrepi tudi nivo vitamina D v telesu. Jeseni (in pozimi) pomanjkanje sončne svetlobe lahko izčrpa vaše zaloge vitamina D, zaradi česar se lahko počutite zelo utrujeni.

Muhasto razpoloženje

Verjetno ste že slišali (ali celo izkusili) sezonsko afektivno motnjo. To je ohlapen termin za depresiji podobne simptome, ki se prikradejo, ko se vreme ohladi. Od rahlo podrtega počutja do velike melanholije, veliko raziskav povezuje sezonsko afektivno motnjo z nižjim nivojem vitamina D in oslabljenim spancem.  Čeprav je veliko raziskav že zacementiralo povezavo med vitaminom D in vašim razpoloženjem, mehanizmi, ki povezujejo vitamin D z depresijo niso dobro razumljeni. Raziskovalci iz bolnišnice v Kanadi so ugotovili, da so ženske, ki trpijo za depresijo in so 12 tednov uživale prehransko dopolnilo vitamina D, izkusile dvig energije v razpoloženju. Vendar ni razlage zakaj se to zgodi. Možno zaradi povezave med receptorji vitamina D v vaših možganih in možganskega vezja za razpoloženje.

Ne samo, da ste jeseni lahko nerazpoloženi in vam primanjkuje spanca, lahko se nagibate tudi k temu, da, v primerjavi s poletjem, zaužijete več ogljikovih hidratov  in manj časa preživite v družbi. Utrujenost je lahko razlog za manjšo potrebo po druženju. Hladnejše vreme pa nekako spodbudi vaše možgane in trebuh, da iščejo izolacijske kalorije, kot medved, ki se pripravlja na hibernacijo.

Ni vse negativno

Tudi konec žgočih poletnih temperatur ima pozitivne učinke na vaše možgane. Vaš spomin, vzkipljivost in zmožnost reševanja problemov so na udaru, ko se termostat dvigne na več kot 27°C. Zakaj? Ko se vaše telo poskuša ohladiti, črpa energijo stran od vaših možganov, zato zmanjšuje njihovo zmožnost, da operirajo optimalno. Različne študije se strinjajo, da različni ljudje doživljajo letne čase na drugačne načine. Če vam poletna vročina ni všeč, lahko dejansko preživljate več časa zunaj v jesenskem času in takrat doživite dvig energije in razpoloženja. Poleg tega, kdo nima rad pečenega kostanja, mošta, spremembe barv v naravi in priložnost, da na plan pridejo najljubši puloverji…